Pressklipp
PRESSRÖSTER OM ”ANNAN KONST”
Det finns en annan konst. Man glömmer det ibland när man har tillbringat en tid i den globala samtidskonstens rusningstrafik, men det är sant. Den finns. …
Det är som om man klev omkring på själva Konstens vindsförråd. Helt olovandes och på egen risk. …
”Annan konst” är ännu ett försök att ringa in, definiera, sätta fingret på de entusiaster som med jämna mellanrum tittar upp som ogräsblast i finkonstens rabatter. …
Det står befriande klart i denna utställning att det inte är ”samtidskonst” vi har att göra med. Det är något annat. …
Så vad ser vi? Konkret kan det beskrivas som en konst som kännetecknas av ett ”oskolat” uttryck. …
Men här gäller det att vara på sin vakt. Att något har ett oskolat uttryck betyder inte att det saknas en metod, en kunskap. … Att kalla denna konst ”naiv” eller ”naivistisk” är därför okunnigt. Den är – återigen – något annat.
”Annan konst” blir en så fängslande utställning just för att den vågar släppa taget om begreppen och på så vis tvingar frågorna om konstvärldens begränsningar till ytan. Varje människa är en konstnär, sade Joseph Beuys. Men det är inte riktigt vad det handlar om här. Snarare att varje konstnär är en människa: om ett försök att göra konstbegreppet lite rymligare än den snäva samtida diskursen tillåter.
Och allra enklast gör man det förstås genom att kasta alla teorier över bord.
Nej, det skulle inte hålla i längden. Men för ett utopiskt ögonblick har jag en känsla av att få se konsten framträda helt ogarderad, i sin nakenhet. Ett ”mysterium”, som Kello, en av konstnärerna uttryckt det.
Dan Jönsson DN
Problematisk, rolig, exotisk, oförutsägbar, modig, är några av de ord som far genom mitt huvud när jag går omkring på Göteborgs Konstmuseums senaste utställning vid namn Annan konst…
Formellt sett är utställningen det bästa som hänt Göteborgs kulturliv sen Hjärtat sitter till vänster kom till stan 1998 … Utställningen är curerad av det postfuturistiska sällskapet som arbetar för en folklig samtidskonst…
Den som tycker att detta är eskapistiskt och amatöristiskt gör det lätt för sig. Dessa konstnärer har levt och lever konst utan att behöva hänvisa till Josef Beuys. ..
Och vad gör denna utställning med vår blick? Ser vi ner på eller upp till dessa konstnärer? Jag kan inget annat än gratulera utställningsmakarna för deras förmåga att undkomma lätta svar. De sätter indirekt fingret på konstvärldens innersta mekanism – nämligen elitismen…
Katalogen är en pärla, rik på såväl bilder, anekdoter och skarpa nyskrivna texter. ..
Är det något som visas på biennaler och internationella utställningar runt om i världen just nu så är det just den här sortens konst – en introspektiv konst som sammantvinnar den personliga mytologin med andra tiders och kulturers bildtraditioner, eklektisk, transkulturell konst som trotsar all tänkbar kategorisering…
Lars Tunbjörks fotografier är helt makalösa. Att Tunbjörk själv är självlärd, en outsider som blev en insider, men som hela tiden registrerat annangörandets mekanismer – gör ju heller inte saken sämre.
Sinziana Ravini Aftonbladet
Annan Konst är en fantastisk utställning… Antologin är imponerande och tankeväckande. ..
Backlund och Håkansson har med sin kunskap om konst vaskat fram guldkornen ur gömmorna. Och det är deras insatthet i hur konstvärlden fungerar, snarare än okunskap om den, som gör att de träffar rätt. Att Göteborgs konstmuseum backar upp utställningen är ett bevis på konstvärldens bekräftelse…
Till utställningens förtjänster hör att den pekar på en ytlighet i konstvärlden där jakt efter meritering sedan länge är ett faktum och social skicklighet en konstnärs främsta tillgång. Drömmen om en konst som är äkta och opåverkad av allt detta är trots allt relevant.
Anna Brodow Inzaina SvD
Annan konst på Göteborgs konstmuseum, en utställning som säkert kommer att bli den publiksuccé som den förtjänar… Så skönt att se den på sistone sönderältade frågan ”är det verkligen konst?” krypa in på scenen från rakt motsatt håll, som en skrammelorkester som dränker den högbrynta eller upprörda diskussionen. ..
Lägg förresten märke till en fyndig detalj i utställningen: översättaren och sufin Eric Hermelins flyktstege från mentalsjukhuset S:t Lars i Lund. … Nu hänger stegen från fönstret i museichefens rum.
Mikael Olofsson GP
Folk går runt med garden nere; det är ju också så den här konsten är gjord, med storögd öppenhet …
-I det här rummet skulle jag vilja bo, säger plötsligt en kvinna och skrattar. …
-Så fint rådjuret är, säger en vilt främmande människa till mig och pekar förtjust på ett huvud som liknar en jakttrofé men är skuret i trä. Stämningen är på det hela taget mycket högre och det är mer folk i rörelse runt verken än på museets vanliga utställningar.
-Jag är alldeles tagen, utbrister en tredje person, hon ler och skrattar om vartannat.
Det är inte jag. Men här gäller kanske det omvända förhållandet: de som annars tycker att de hamnar utanför känner sig plötsligt som hemma. Det handlar kanske om en sorts revansch.
Dan Sjögren Norrköpings Tidningar
PRESSRÖSTER OM BJÖRKTAVLAN I VÅRA HJÄRTAN – THE BACKLUND & HÅKANSSON COLLECTION –
”En pionjärbetonad utställning.”
”…om björktavlans plats i minnenas rum och om dess affinitet till aktuella estetiska frågeställningar inom konsten.”
Sydsvenska Dagbladet
”Readymade-praksisen snappes opp av björkebildenes malere lenge för den slår igjennom på den allmene kunstscenen.”
”Fundamentale problemstillinger fra diskusjonen om fotografiet og maleriet de siste årene fanges med andre ord opp i björktebildet.”
”Naturen, björka … har tatt hjem seieren over kvadratets utopi.”
Billedkunst
”Ett inlägg i debatten om konstens och konstnärens roll i samhället.”
Norra Skåne
”Konstvetare tvingas, antingen de vill eller ej, ta ställning i konstdebattens eviga fråga: är björktavlorna konst och om den i så fall är bra eller dålig?”
Målarnas Facktidning
”Hade nog sett björktavlor förr, men inte förstått.”
”Kan det vara ett formarv från den heliga mandorlan som så ofta omger Kristus, Maria och helgon i äldre kyrkomålningar?”
Göteborgs Posten
”Varför skulle inte björktavlan kunna vara konst? Jag menar konst kan faktiskt se ut lite hur som helst. Problemet är väl att det är fel sorts folk som tycker om björktavlor.”
Tecknaren
”Det som igår räknades som usel hötorgskonst kan plötsligt förvandlas till eftertraktade och intressanta konstverk.”
Hemmets Journal
”Jag tycker inte det här är konst, men andra tycker det.”
”Det är massproducerad konst, men de är ändå unika.”
Landskrona Posten
”Som konstgren är sådana bilder av diskutabelt värde…”
Kvällsstunden
”Blanda över huvud taget inte in konst i det här, konsten har det svårt nog, och björktavlorna kommer att klara sig bra ändå efter det här!”
Vi
”Är björktavlor konst ? Eller är de bara ett ointressant uttryck för dålig smak?”
Arbetet Ny Tid
”Björktavlorna lämnar ingen oberörd.”
Sydsvenskan
”Därmed får denna folkliga konstform sin upphöjelse. Det manifesteras också i en fin bok.”
DN
”Roliga och rörande texter av flera av våra mest namnkunniga skribenter”
SKTF-tidningen
”Detta är en rolig och intressant bok om ett ofta förbisett konstföremål.”
”Denna skrift ställer begreppen lite på ända.”
”Boken, som är första delen i en serie om förbisedda bilder, är illustrerad med färgfoton och har en smakfull och lättillgänglig layout. Den bör tilltala en bred läsekrets.”
BTJ
”.. denna livliga och vackra bok…”
”En med raffinerad direkthet illustrerad antologi … berättande och analytiska texter kring denna den folkliga bildkonstens mest förbisedda genre.”
”… alla är välskrivna och några dessutom mycket vackra .”
Aftonbladet
”…ovanligt stor uppmärksamhet i media över hela landet.”
”Boken är verkligen en infallsrik och läsvärd liten pärla, rikt illustrerad i färg dessutom.”
”En antologi med en imponerande samling inspirerade och inspirerande korta artiklar.”
”en litterär njutning att läsa”
”Björktavlorna tycks också ha en ovanlig förmåga att locka fram minnen, känslor och poetiska formuleringar!”
Hemslöjden
”I sin helhet blir boken om björktavlan en upprättelse, inte bara för själva tavlan, utan för det 1900-talets Sverige som befunnit sig bortom de större städerna.”
GT
”En bok och en utställning … som blivit en succé.”
Dalademokraten
”En i flera avseenden osannolik utställning i länsmuseets finaste sal.”
Folkbladet
”När två poliser kallblodigt skjuts ihjäl av ett par bankrånare vilket inte har hänt på ganska exakt 30 år kör Aktuellt och Rapport samma inslag. Lite nedbantat i Aktuellt förstås, de måste ju få plats med ett inslag om en utställning av björktavlor på länsmuseet i Jönköping på sin
lördagskvart.”
Aftonbladet
”Det är alldeles ellevilt!”
”Hvis du vil ha en herlig dose elg i solnedgang, kneisende kronhjort, Niagarafossen i glanset utgave, en mild og meget europeisk Jesus, et alpemotiv som kan få selv et gjökur til å bli misunnelig da skal du unne deg en stund i Bomuldsfabrikens annan etasje.”
”Nå er det förste gang ’Björktavlan i våra hjärtan’ vises i Norge, og morsomt nok har et ganske eksklusivt galleri som Bomuldsfabriken grepet fatt i den med stor fryd.”
”… og tumler bardus inn i en hundreårig folkelivstradisjon som ikke har fått noe som helst navn i kunsthistorien.”
Agderposten
”Intresset är enormt för tavlorna.”
”Många besökare säger att det är skönt att få gå på en konstutställning där man får skratta.”
Elfsborgs Läns Allehanda
”Vid randen till utplåning går nu björktavlan en kulturell renässans till mötes.”
Uppsala Nya Tidning
”En äkta björktavla har perfekt balans mellan handens vilja och massupplagans omedvetenhet. En sorts nonchalans.”
”Ett milt vansinne lurar under den prydliga ytan.”
”Och det är häpnadsväckande. Alla frågor du någonsin ställt om klassbunden konst, god och dålig smak, minne och nostalgi har samlats på en liten träplatta med klister och några färgkluttar.”
”På de bilderna möter man folkhemmet i sin födelsedagskostym.”
”De spektakulära färgerna, det uppseendeväckande lätta vansinnet totalt befriat från allt vad som kallats ’god smak’, skapat av namnlösa osynliga mästare blir till ett rop: ’Glöm mig inte!’.”
”Resultatet är lysande.”
Falukuriren
”Dags för björktavlans revansch.”
”Såg man inte dem tidigare, gör man det nu med besked. Klok blir man inte, däremot stimulerad till många funderingar. Björktavlan sätter en på plats?”
”Bara tanken att förlänga Elisabeth Taylors urringning med ett blått hav ger svindel.”
”Inför en björktavla kan man inte förhålla sig neutral.”
Norrlandskuriren
”Är det de sista dödsryckningarna i den moderna stadsbons allmogerötter eller är det början på något nytt?”
Bygd och Natur
”Något tål de att skrattas åt, men mer att hedras ändå.”
Helsingborgs Dagblad
”Björktavlorna som hänger lite varstans i Sverige och utomlands, på dass och i torp, har betraktats som så fula att de till och med slängts och eldats upp. Men nu?”
Smålandsbygdens Tidning
PRESSRÖSTER OM ASIENX2
Nacklappar och surrogatpenisar
På Röhsska museet i Göteborg har man nyligen öppnat en utställning med titeln Asien x 2.
Det handlar om konsthantverk från Laos och Thailand. Dels små broderade nacklappar, dels magiska penisamuletter.
Hmongfolket i Laos har under lång tid broderat små lappar man fäster på kläderna – något som en mor gör till sig själv och sina döttrar. Det är som att se minivarianter av Kaffe Fassetts geometriska former – på Röhsska kan man se 128 stycken, alla olika, alla gnistrande i sina färgval.
I rummet bredvid hittar jag Högt ärade surrogat penisar – palad Khik, på thailändska. Amuletter i olika material och storlekar som används för att skydda mot ont eller föra tur med sig.
Penisamuletterna är i storlekarna 2 till 30 centimeter. Och de ser lika olika ut som verklighetens. Skruvade, anonyma, ståtliga eller groteska.
Det är två helt olika former av traditionellt konsthantverk och från två helt olika länder – ändå är det roligt att jämföra: de små förkrympta penisarna och de visserligen små men färgsprakande nacklapparna. Manligt – kvinnligt. Fundera vidare själva…
P1 KULTURRADION Per Feltzin. Tisdag 25 november 2008 06:35